Sofía SALAZAR ROSALES is a 4th-year student at the Beaux-Arts de Paris in the Tatiana oublie and Petrit Halilaj & Alvaro Urbano workshops, Previously, she obtained her DNA (national art diploma) in 2021 at the Beaux-Arts de Lyon with the congratulations of the jury.
Sofía SALAZAR ROSALES est étudiante en 4 e année aux Beaux-Arts de Paris dans les ateliers Tatiana Trouvé et Petrit Halilaj & Alvaro Urbano, après avoir obtenu son DNA (diplôme national d’art) en 2021 aux Beaux-Arts de Lyon avec les félicitations du jury.
Practice:
“There are bodies tired from the journey that seek to take root”
These words I wrote down synthesize the questions of my work. My interest is focused on the potential that objects have: to reveal social and economic contexts, particularly those concerning the displacement of humans and objects. My pieces are nourished by recurring materials, such as packaging for different uses that evoke the memory of travel, resistance to weight, and protection.
My gestures with them vary. They can go through the use of the packaging itself in order to emphasize its function of containing; taking away its primary function and giving it a new role; or reproducing the packaging but using materials and gestures which are not inherent to them because they come from cultural and / or artisanal traditions in opposition to the industrial character of packaging.
« Il y a des corps fatigués par le voyage qui cherchent à s’enraciner.
Avec cette phrase je synthétise les questionnements de mon travail. Mon intérêt se concentre dans le potentiel que les objets ont de révéler des contextes sociaux et économiques, notamment liés aux déplacements des humains et des objets. Mes pièces sont nourries par des formes récurrentes comme les emballages à différents usages qui évoquent la mémoire du voyage, la résistance au poids et
une fonction protectrice – ils sont les prémices d’un déplacement.
Mes gestes varient : l’utilisation de l’emballage lui-même pour insister sur sa fonction de contenant, la suppression de sa fonction première pour lui donner un nouveau rôle, ou sa reproduction en utilisant des matériaux et des gestes qui ne lui sont pas propres car issus de traditions culturelles et / ou artisanales qui s’opposent à son caractère industriel. »
Bagaje (2020), We are contextual and sentimental (2021), They ask to stay (2020), Letter to the bags (2020)